søndag den 19. maj 2013

Kungshamn

                               Foto: www.mostphotos.com




En del af min svenske slægt kommer fra Kungshamn. Min farfar var en svensk fisker, som en dag lagde til kaj i Skagen og mødte min farmor. Så fortsatte historien og resulterede altså blandt andet i tre halvsvenske børn, hvor min far var det ene.
Min farfar flyttede til Skagen, giftede sig med min farmor og flyttede aldrig hjem til Sverige igen.
 Jeg husker min farfar som dansktalende. Jeg kunne ikke høre antydningen af svensk accent, men min far fortalte mig, at da han selv var barn, så havde børnene meget sjov ud af at få min farfar godt op i det røde felt, for så bandede han stygt på svensk! Til stor glæde for ungerne, ha,ha..
Jeg har fine barndomsminder fra Kungshamn. Og også minder fra besøg i voksen alder. Næst efter Skagen er det nok det sted i verden, jeg holder allermest af. På mange måder minder det også om Skagen. Et lille samfund med megen charme og en atmosfære af sådan lidt "tiden-står-stille". Det kan jeg godt lide.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar